Fondberg & Wincent

Aktuellt

Det mänskliga  post-digitala arbetet

Den post-digitala organisationen

BAKGRUND


Precis som den industriella revolutionen markerade en övergång från jordbrukssamhället till industrisamhället på slutet av 1700 talet har nu den digitala revolutionen i grunden förändrat vårt sätt att arbeta, leva och kommunicera på. Den digitala revolutionen har skapat överflöd av information som gett oss massvis med möjligheter till innovationer. Samtidigt har samma överflöd gett oss nya utmaningar. Det är först nu som arbetsgivare och anställda börjar ta dessa problem och utmaningar på allvar. Sjukskrivningar ökar p.g.a av överbelastningar, gränslöst arbete och ständig nåbarhet och ett arbetsliv som inte längre ser några tydliga gränser och även påverkar oss socialt och privat.
Därför behövs det nya lösningar för dessa problem och vi kallar detta för ett "hållbart digitalt arbetsliv för den post-digitala organisationen och samhället". Det är där som vi på Fondberg & Wincent kommer in. 

Den post-digitala organisationen

För att kunna tala om framtiden utan att vara för eller emot teknikutveckling, anser vi på Fondberg & Wincent att vi behöver tala om den post-digitala arbetsplatsen och samhället.

Det post-digitala som begrepp kommer först ifrån diskursen om konstens utveckling med digitaliseringen . Den pekar mot en attityd som är mer brydd om att vara mänsklig än digital. 

När på Fondberg & Wincent talar om det post-digitala så håller vi med Giorgio Agambens definition som ett paradigm där vi använder oss av det digitala som något vi tänker med snarare än tänker på. Men också att vi primärt behöver förhålla oss till att vi faktiskt är människor som använder dessa digitala hjälpmedel. 
 

“(Post digital) describes paradigms as things what we think with, rather than things we think about..
.. an understanding of postdigital does not aim to describe a life after digital, but rather attempts to describe the present-day opportunity to explore the consequences of the digital and of the computer age.”

— GIORGIO AGAMBEN

 POST DIGITAL ORGANISATIONSUTVECKLING

Detta ger oss också en möjlighet att skapa en arbetsplats och ett förhållningssätt till tekniken som gör oss till mästare över den istället för tvärtom. Vi jobbar alltså inom den post-digitala utvecklingen av verksamheter där vi ser det digitala som en teknik som är här för att stanna, men där vi behöver nya hållbara modeller för att dra nytta av de positiva effekterna av digitalisering och minska de negativa påföljderna. 

 

Utmaningar med digitaliseringen

Den digitala stressen uppstår i det gamla sättet att leda, organisera sig och förhålla sig till information till något som alltid är dyrt och värdefullt (Fondberg & Wincent)

Den digitala stressen uppstår i det gamla sättet att leda, organisera sig och förhålla sig till information till något som alltid är dyrt och värdefullt (Fondberg & Wincent)

 

Den digitala stressen uppstår i det gamla sättet att leda, organisera sig och förhålla sig till information till något som alltid är dyrt och värdefullt (Fondberg & Wincent)

“Både på arbetsplatsen, på andra platser och i det uppkopplade hemmet går det att snabbt växla
fram och tillbaka mellan arbete och personliga angelägenheter. Denna typ av arbetsvillkor kallas för gränslöst arbete, och det kan också ställas i kontrast till fabriksarbete med höggradig
maskinstyrning där arbetaren måste finnas vid sin maskin och genomföra specificerade arbetsuppgifter i tidsintervall som bestäms
av maskinernas hastighet. ”

— GUNNAR ARONSSON - PSYKOLOGISKA INSTITUTIONEN, STOCKHOLMS UNIVERSITET

1.KOMMUNIKATION

  • Arbetar på samma plattformar som vi är sociala
  • Inlärningssvårigheter
  • Ineffektivitet p.g.a multitasking
  • Kriget om din uppmärksamhet (sociala medier tävlar om din uppmärksamhet)
  • Ökade krav på tydlig kommunikation
  • Ökad konkurrens för att synas
  • FOMO (fear of missing out)

2. ORGANISATION

  • Gränslöst arbete aldrig ledig, aldrig fokuserad. 
  • Arbetar på kontoret men får inget gjort
  • Platslösa arbetsplatser med mycket buller och störande moment
  • Möten som blir ständigt avbrutna av mobiler mm

3.  LEDARSKAP

  • Ledare som stör personalen istället för att stötta dem
  • För upptagen för att se vad andra gör
  • Leder genom att berätta vad som ska göras snarare än att främja kreativitet
  • Blir flaskhals för digital kommunikation

Lösningar på utmaningar med digitaliseringen

Post-digitalt lönsamhets modell (Fondberg & Wincent)

Post-digitalt lönsamhets modell (Fondberg & Wincent)

 

Post-digitalt lönsamhets modell (Fondberg & Wincent)

Det är alltså i gränssnittet  mellan dessa tre områden som vi på Fondberg & Wincent arbetar.

Vi behöve

  • Post-digital kommunikation 
  • Post-digital organisering 
  • Post-digitalt ledarskap


Det handlar om hälsa, välmående och prestation, som går hand i hand med snabb teknisk utveckling. Det är ett sätt att förhålla sig till det digitala som tar med människans begränsade kognition, möjlighet att lära, effektivitet. 

Vi människor har helt enkelt en begränsad möjlighet att processa information. Vi behöver alltså arbeta på ett nytt sätt när vi har förstått: 

människans begränsningar av att hantera information + den digitala tidsålderns möjligheter att sprida information = receptet på optimerad verksamhet.

POST DIGITAL KOMMUNIKATION

  • Begränsa mängden information som vi tar in och behandlar. (brus)
  • Välja vilken information vi tar in
  • Välja när vi är anträffbara
  • Sätta regler för hur vi kommunicerar
  • Välja rätt kanaler att kommunicera på
  • Filtrera vårt budskap

POST DIGITALT LEDARSKAP

  • Stötta andra i att inte bli störda och fokusera
  • Skapa tydlighet kring policys för leveranser
  • Stötta kvalitet och närvaro oavsett fysisk plats
  • Personligt ledarskap som kulturbärare av det post-digitala

POST-DIGITAL ORGANISATION

  • Sätta tydliga förhållningssätt till fysisk och digital arbetsplats
  • Hur vi håller möten som är korta och fokuserade
  • Effektiva möten i de digitala rummen